Recept!

Här kommer receptet på Chokladpajen jag bakade!

Ingredienser:

Smuldeg
115 g smulade chokladrån
70 g smält osaltat smör (jag använde normalsaltat)
1 msk strösocker eller honung
1 msk vetemjöl

Lager 1, Ganachen
120 ml grädde
115 g finhackad mörk choklad

Lager 2, Chokladmoussen
710 ml grädde
170 g finhackad mörk choklad
½ tsk vaniljextrakt

Lager 3, Maräng
3 stora äggvitor
1 krm vinsten (kan uteslutas)
85 g strösocker
2 tsk kakaopulver

Gör så här:
Värm ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienserna till smuldegen och blanda väl. Tryck ut pajdegen i en pajform (23 cm diameter). Grädda i 15min. Låt sedan svalna på galler.

Häll 120 ml grädde i en kastrull och låt koka upp. Lägg den finhackade chokladen (115g) i en skål och häll den varma grädden över. Rör om tills chokladen har smält och ganachen är slät. Låt svalna i 30 min och bred sedan ut den på pajbottnen och kyl den 2 timmar.

Koka upp 235 ml (utav dom 710 ml) grädde i en tjockbottnad kastrull. Lägg den hackade chokladen i en bunke och häll den varma grädden över. Rör tills chokladen smält. Rör ner vaniljextrakt. Låt svalna. Vispa upp den restrerade grädden (475 ml) med elvisp. Vänd försiktigt ned den vispade grädden i den avsvalnade chokladsmeten. Rör om tills allt har blandat sig. Häll sedan chokladmoussen över ganachen och bred ut.

Vispa äggvitor och ev. vinsten. När skum bildats tillsätts strösockret en tesked i taget. Fortsätt vispa till en hård och toppig marängsmet. Bred marängsmeten över chokladmoussen. Forma små toppar med baksidan av en sked. Bränn marängsmeten försiktigt med en brännare. Sikta kakao över pajen.
(I stället för att använda en brännare satte jag in pajen i ugnen en stund, tills topparna på marängen vart lite bruna, men det resulterade i att chokladmoussen smälte en aning.) 
Sen är det bara att äta!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0